Marketing internetowy jest niezwykle obszerny i zawiera się w nim szereg różnorodnych działań. Oczywiście ich dobór powinien być zależny od konkretnej firmy, jej branży i strategii operacyjnej. Niemniej jednak pewne działania są wspólne dla niemal wszystkich przedsiębiorstw. Z pewnością działaniem takim jest pozycjonowanie, które rozpoczyna się od audytu SEO.
Zajmując się marketingiem w dzisiejszych czasach bezwzględnie należy znać takie pojęcia, jak pozycjonowanie i audyt SEO. Pozycjonowanie to innymi słowy SEO, czyli wszelkie działania mające spowodować poprawę pozycji danej strony internetowej w wyszukiwaniach internetowych. Jakie to działania? W ramach pozycjonowania wykonuje się czynności na danej stronie oraz poza nią. O tym, jakie to czynności i na jaką skalę są prowadzone decyduje między innymi aktualna pozycja witryny i jej obecne dostosowanie pod SEO. Dlatego właśnie pierwszym krokiem, który wykonują specjaliści od pozycjonowania, jest audyt SEO.
Warto pokrótce wyjaśnić czym jest audyt SEO. Otóż jest to analiza strony oraz jej pozycji w sieci względem stron konkurencyjnych. Specjalista sprawdza jakie pozycje i na jakie frazy aktualnie zajmuje strona oraz jakie konkretnie poprawki warto wdrożyć na stronie w celu poprawy aktualnych wyników. Absolutną podstawą jest sprawdzenie strony pod kątem technicznym. Chodzi tutaj m.in. o poprawność kodu HTML, szybkości strony oraz jej dostosowanie do urządzeń mobilnych. Sprawdzane są także używane zdjęcia, grafiki oraz wszelkie zasoby strony. Istotną kwestią jest także zweryfikowanie czy na stronie znajdują się wszystkie niezbędne frazy kluczowe, czy są użyte w odpowiedniej liczbie i we właściwy sposób. Oczywiście aby móc wykonać te działania, najpierw trzeba określić, na jakie frazy kluczowe rzeczywiście warto pozycjonować daną stronę.
Ważnym elementem audytu SEO jest research oraz dobór właściwych fraz kluczowych. Chodzi o to, aby wyznaczyć słowa, które będą generowały duży i wartościowy ruch dla danej witryny. Głównym celem specjalisty od pozycjonowania jest maksymalna poprawa pozycji danej strony www na wybrane frazy kluczowe, tak aby pozycjonowana strona wyświetlała się na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania. Jak określić takie frazy?
Audyt SEO zawiera m.in. analizę działań konkurencji. Sprawdza się na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja oraz analizuje ofertę firmy w celu określenia, które frazy mogą zwiększyć ruch na stronie i warto je bardziej wyróżnić. Niezbędne są tutaj różnorodne narzędzia SEO, które wskazują najczęściej wyszukiwane frazy, a także poziom trudności osiągnięcia wysokiej pozycji na daną frazę. Im popularniejsze słowo czy też cała fraza, tym trudniej o wysoką pozycję ze względu na większą konkurencję.
Pozycjonowanie to w dzisiejszym biznesie obowiązkowy punkt marketingu internetowego, natomiast audyt SEO stanowi pierwszy etap pozycjonowania, który jest kluczowy dla efektów późniejszych działań.