Identyfikacja wizualna jest zespołem symboli, które w swojej codziennej działalności są wykorzystywane przez firmy. Ich obecność i przejrzystość pozwala poprawić rozpoznawalność marki, wyróżnić ją na tle konkurencyjnych podmiotów oraz umożliwić firmie skuteczne i prawidłowe komunikowanie się z otoczeniem. Identyfikacja wizualna powinna być obowiązkowym elementem w każdej firmie, która chce skutecznie realizować swoje cele biznesowe.
System identyfikacji wizualnej i jego główne elementy
Mówiąc o identyfikacji wizualnej firmy w pierwszej kolejności przychodzi nam na myśl jej logo. Jest to najważniejszy symbol, który pozwala na pierwszy rzut oka rozpoznać, z jaką firmą mamy do czynienia oraz określić profil jej działalności. Logo to jednak nie jedyny element, który wchodzi w skład systemu identyfikacji wizualnej firmy, czyli skonkretyzowanego opisu procedur i oznaczeń graficznych, które są stosowane w danym przedsiębiorstwie.
Oprócz logo w skład systemu identyfikacji wizualnej wchodzi także kolorystyka używana przez markę, typografia (krój oraz rozmiar czcionek), materiały marketingowe, symbole dekoracyjne, wygląd produktów i ich opakowań, a także wystrój siedziby i otoczenia firmy oraz dress code, czyli stroje jej pracowników. Poza elementami stricte wizualnymi, identyfikacja wizualna obejmuje także sposób obsługi klientów, formułę prowadzenia rozmów telefonicznych, muzykę, a także zapachy, z którymi kojarzona jest marka. Wszystkie te elementy, mimo tego, że pozornie niezależne od siebie, powinny być spójne oraz do siebie nawiązywać.
Głównym celem tworzenia systemu identyfikacji wizualnej jest uzyskanie jasnej i konkretnej wizji marki i firmy, która będzie w logiczny sposób nawiązywała do wyznawanych przez nią wartości, kultury organizacyjnej oraz profilu działalności. System identyfikacji wizualnej musi być także spójny z firmowym logo oraz pozostałymi znakami i symbolami graficznymi stosowanymi przez firmę.
Tworzenie skutecznego systemu identyfikacji wizualnej
Identyfikacja wizualna jest podstawowym narzędziem, które służy kreowaniu wizerunku marki lub firmy na rynku. Stworzenie od podstaw kompletnego systemu identyfikacji wizualnej marki lub firmy to bardzo pracochłonne i angażujące zadanie, którego realizacją zajmują się profesjonalne i doświadczone agencje brandingowe. Wszystkie elementy identyfikacji wizualnej umieszczane są w specjalnej księdze identyfikacji wizualnej, czyli dokumencie, według którego założeń firma będzie budowała oraz rozwijała swoją markę.
System identyfikacji wizualnej powinien charakteryzować się pewnymi określonymi cechami. Przede wszystkim identyfikacja wizualna powinna być starannie dopasowana do charakteru firmy, profilu jej działalności oraz wyznawanych przez nią zasad. Musi być także w pełni unikalna, po to, aby była kojarzona wyłącznie z jedną konkretną firmą oraz wywoływać z nią wyłącznie pozytywne skojarzenia. System identyfikacji wizualnej powinien być także zauważalny, przejrzysty oraz bezpośredni, aby mógł pozytywnie wpływać na rozpoznawalność marki.